
 

99 

DEFAMATION AS A “WEAPON” IN EUROPE 
AND IN SERBIA: LEGAL AND SELF-

REGULATORY FRAMEWORKS 

Jelena Surculija Milojevic* 
 

This article examines the legal framework for defamation in Europe 
and in the Republic of Serbia. It offers a possible definition of the term 
“weaponized defamation.” 

In the first part, regional organizations, such as the Council of Europe 
and European Union, are analyzed to identify their legal framework for 
defamation. This Article focuses on the legal system of the Republic of 
Serbia, examined from two points of view - that of media legislation and 
that of the Journalist’s Code of Ethics, as a self-regulatory framework. 

The following section of the article focuses on the decriminalization of 
defamation in Europe at the end of the 20th and beginning of the 21st 
century. The paper shows that there are countries where defamation is not a 
criminal offence anymore, while in some countries defamation still poses a 
criminal threat to journalists. 

The case law of Serbia at the European Court of Human Rights 
relevant for defamatory statements (Article 10 (2)) and its positions on them 
are looked at next, after decisions were made by the European Court of 
Human Rights. This article will illustrate the misunderstanding of the term 
“defamation” and the frequent lack of understanding of the differing levels 
of protection for the honor and reputation of a “public figure” in 
comparison to that of an individual.  

The final part of the research focuses on several case studies that may 
fall into the “weaponized defamation” category as well as the consequences 
such offenses could have on its victims. The article will deal with the cases 
in front of national courts: the European Court on Human Rights, and the 
                                                        

* PhD., Assistant Professor, University of Belgrade, Faculty of Political Sciences. This 
Article was written within the scientific-research project of the University of Belgrade, Faculty of 
Political Sciences “Political Identity of Serbia in the Regional and Global Context” (No. 179076), 
financed by the Ministry of education, science and technological development of the Republic of 
Serbia. Parts of the research were conducted, and now extracted, from the PhD thesis “Permissible 
Restrictions on Freedom of Expression in Conformity with European Law and Regulation and 
Media Legislation of the Republic of Serbia,” defended on 1 July 2016 at the Faculty of Law, 
University of Belgrade. 



DEFAMATION AS A “WEAPON” IN EUROPE AND SERBIA  100 

Regulatory Authority for Electronic Media and the Press Council. The 
article will try to offer an answer to why citizens tend to turn to the Press 
Council in order to protect their reputation, although it offers only moral 
consequences and no legal powers, as well as to why national courts have 
started to take the Journalist’s Code of Ethics as relevant for their 
judgments. 

I. INTRODUCTION 

In this article, the term “weaponized defamation” is used for the 
defamation that fulfils the following criteria: it is constituted for a long time 
(usually in the form of a long-term campaign in the media), with serious 
damage to someone’s honour and reputation, or resulting in life-threatening 
situations and consequences. The cases presented contain at least two out of 
three conditions, while in some cases (as in Veran Matic vs. Informer)1 all 
three conditions are fulfilled.  

There is a new trend in Serbian tabloid media, where tabloids establish 
long-term campaigns against opponents. That long-lasting campaign is 
weaponized in a way that a) lasts for a long period of time,2 and b) does not 
allow the other side to express an opinion (either in the form of a right, or a 
reply, or correction, or in the form of a statement of an opinion). There are 
two media that lead this trend and have specialized the format–TV Pink and 
the newspaper Informer.3 There were numerous campaigns that the owner 
of TV Pink has held against various opponents.4 One of the first, Cedomir 
Cupic v. TV Pink is analyzed in more depth below.  

                                                        
1. See пресуду [The Verditct], 6 P.Z. Bиши суду беoграду [Higher Ct. Belgrade] 2017,  

No. 50/15 (Serb.). 
2. A Long Campaign  in this case does not  reflect only the number of days. As will be 

presented, a long campaign can be one that only  lasts for one day, yet for the entire day in every 
news broadcast. 

3. For example, through open letters that are published in the newspaper Informer, Zeljko 
Mitrovic, the owner and editor of TV Pink, often clashes with various individuals. The editor-in-
chief of Informer then comes to TV Pink to read his front page freshly printed. See, e.g., Zora 
Drčelić, Letters Opened By Zeljko Mitrovic, VREME (Aug. 25, 2016), 
https://Verne.com/cams/view.php?id=1422560. 

4. Those who have been victims of Mitrovic’s open letters include: Dragan Djilas, who was 
the mayor of Belgrade at the time; Sasa Jankovic, the ombudsman and later the opposition 
candidate for President of the Republic of Serbia; Bosko Obradovic, leader of the “Dveri” political 
party, SasaRadulovic, leader of the “Enough is Enough” political party, Aleksandar Rodic, owner 
of “Kurir” newspapers, “Danas, newspapers, etc. Id. The similar thread running through these 
cases is that open letters were written by the owner and editor-in-chief of TV Pink, a television 
station with national coverage in the Republic of Serbia, read several times a day in full (lasting 
for several minutes) by a speaker of news without any opportunity for the other side to react or 
respond to it. Id. 



101 J.  INT’L MEDIA & ENTERTAINMENT LAW  VOL. 8, NO. 2 

 

The tabloid newspaper “Informer” utilizes a similar tactic as TV Pink. 
It directs campaigns against various people, usually public figures, either on 
its own initiative or by printing a TV Pink campaign in its edition. The case 
of Veran Matic v. Informer is analyzed in the context of weaponized 
defamation, its influence on a person’s private and professional life, as well 
as the incorporation of both legal and ethical norms by Serbian courts.   

Finally, a Press Council5 is “an independent, self-regulatory body that 
brings together publishers, owners of print and online media, news agencies 
and media professionals. It has been established for monitoring the 
observance of the Journalist’s Code of Ethics, solving complaints made by 
individuals and institutions related to media content.”6 One of the 
defamatory cases that could be identified as “weaponized,” which the Press 
Council dealt with, is Sreten Ugricic v. Press newspapers, which is 
analyzed in this article. 

II. THE THEORETICAL APPROACH TO DEFAMATION  

Defamation is one of the permissible restrictions of freedom of 
expression. Article 10, paragraph 2 of the European Convention on Human 
Rights prescribes that freedom of expression can be limited due to the 
protection of honour and reputation of others. Defamation is not easy to 
define as a legal term.  

The most common definition of defamation states that it is “the 
publication of an untrue statement about a person that tends to lower his 
reputation in the opinion of right-thinking members of the community or to 
make them shun or avoid him. Defamation is usually in words, but pictures, 
gestures, and other acts can be defamatory.”7 The test of whether someone’s 
reputation is lower in the opinion of the right-thinking members of the 
society “has been found satisfied even in cases where the only proper 
response of a right-thinking person to the publication complained of would 
in fact be no contempt or disapproval, but sympathy or indifference.”8 
                                                        

5. Founders of the Press Council are Veselin Simonovic, on behalf of the Association of 
Press Publishers and Electronic Media; Vladan Filipcev for the Association of Independent Local 
Media "Lokal pres”; Nadezda Gace, for the Independent Journalists’ Association of Serbia (IJAS) 
and Ljiljana Smajlovic (for the Journalists` Association of Serbia). See Founders, PRESS 
COUNCIL, http://www.savetzastampu.rs/english/about-us (last visited Dec. 15, 2017).  

6. About Us, PRESS COUNCIL, http://www.savetzastampu.rs/english/founders (last visited 
Dec. 15, 2017). 

7. Jonathan Law, A DICTIONARY OF LAW 179 (8th ed. 2015). 

8. “The effect of stretching the definition of what is defamatory in this way has been to 
protect individuals against the publication of some private and personal material.” Michael 
Tagendhat & Iain Christie, THE LAW OF PRIVACY AND THE MEDIA 357 (Nicole Moreham et al. 
eds., 3d ed. 2016). 



DEFAMATION AS A “WEAPON” IN EUROPE AND SERBIA  102 

In legal theory there are different approaches in Anglo-Saxon and 
Continental law. For example, in England, but not in Scotland, there are 
two types of defamation. The first is “slander” and is spoken (so not in a 
permanent form), while the other type is “libel” and requires the defamation 
to be in permanent form.9 The other characteristic of the English legal 
system towards defamation is that “Common Law” places greater 
protection on honor and reputation10 in comparison to freedom of 
expression. Therefore, Great Britain is famous for celebrities bringing cases 
against British tabloids, as they usually win the cases. As the result of such 
practice, the responsibility of an individual and the media is often 
equalized.11 

One of the effective mechanisms that should always be a first step 
towards the minimalization of the effects of defamation are right of reply 
and right to correction. Goldberg et. al. state that the right of reply is “one 
means by which media law addresses our ability to obtain access to the 
media.”12 Furthermore, they add that the right of reply may be characterized 
“either as an element or an individual’s right to freedom of expression or as 
a derogation from that right,”13 in terms of ‘protection of the reputation or 
rights of others’.14 

Warren and Brandeis looked at defamation from the breach of privacy 
point of view by saying that “the intensity and complexity of life, attendant 
upon advancing civilization, have rendered necessary some retreat from the 
world, and man, under the refining influence of culture, has become more 
essential to the individual; but modern enterprise and invention have, 
through invasions upon his privacy, subjected him to mental pain and 
distress, far greater than could be inflicted by mere bodily injury.”15 Wacks 
considers that “a violation of privacy is sufficiently distinguishable from an 
attack on an individual’s reputation to warrant clear separation. ‘The mental 
injuries suffered by a privacy plaintiff’ in the words of one commentator 
‘stem from exposure of the private self to public view. The mental injuries 
suffered by a defamation victim, by contrast, arise as a consequence of the 
damage to reputation, either real or perceived. Thus, both torts provide 

                                                        
9. Compare Id., with David Goldberg et al., Media Law and Practice 375 (2010) with 

Richard Clayton et al., THE LAW OF HUMAN RIGHTS 1015 (2009). 

10. Compare, Clayton, supra note 9 at 1014. 

11. Id. 

12. Goldberg, supra note 9, at 47. 

13. Id.  

14. European Convention on Human Rights, Convention for the Protection of Human Rights 
and Fundamental Freedoms, art. 10, 213 U.N.T.S. 221 (Nov. 4, 1950) (hereinafter ECHR). 

15. Samuel D. Warren & Louis D. Brandeis, The Right to Privacy, 4  HARV. L. REV. 193, 
196 (1890). 



103 J.  INT’L MEDIA & ENTERTAINMENT LAW  VOL. 8, NO. 2 

 

redress for ‘wounded feelings,’ but the source of the harm differs 
substantially.’ Moreover, while there is an obvious overlap between the two 
wrongs, in the case of defamation ‘the injuries result from real or imagined 
harm to reputation, and objectively determinable interest. In privacy, 
actions the injuries arise solely from public exposure of private facts.’”16  

Vodinelic considers that two domains are leading in frequency of 
breach of the honor and reputation by public expression of opinion and in 
heaviness of injury caused: “yellow” newspapers and political clash of 
opinions. In this paper, we will mostly cover the tabloid (yellow) media, 
bearing in mind that, although they are not openly participating in a 
political arena, they surely give a great support to the (current) 
government17 and therefore their publishing can be looked at through a 
political lenses, as well. 

III. DEFAMATION: INTERNATIONAL LEGAL FRAMEWORK 

A.Council of Europe 

The European Convention on Human Rights prescribes that “Everyone 
has the right to freedom of expression. This right shall include freedom to 
hold opinions and to receive and impart information and ideas without 
interference by public authorities and regardless of frontiers.”18 However, 
this human right is not absolute and it can be restricted or subject to other 
“formalities, conditions or penalties. . .that are prescribed by law and are 
necessary in a democratic society. . . for the protection of the reputation or 
rights of others.”19 In order for freedom of expression to be restricted it is 
necessary that the restriction is prescribed by law, with a legitimate aim and 
that it is necessary in a democratic society.  

The Council of Europe has regulated the issue of defamation within 
several specific documents. The Parliament Assembly (PACE) adopted two 
documents on October 4, 2007: Recommendation 1814 Towards 

                                                        
16. Raymond Wacks, PRIVACY AND MEDIA FREEDOM VII (2013). 

17. “Pink has great political and ideological significance…The fact is that every Government 
here always chose media with which to advertise and that the current Government chose Pink for 
your private public service.” Interview with Snjezana Milivojevic, Belgrade Faculty of Political 
Sciences Professor, Free Europe: Why Is Pink Vucicev a Private Public Service?, KURIR (Dec. 6, 
2015, 8:01 PM), https://www.kurir.rs/vesti/drustvo/2048047/slobodna-evropa-zasto-je-pink-
postao-vucicev-privatni-javni-servis. 

18. ECHR, supra note 13, art. 10. 

19. Id.   



DEFAMATION AS A “WEAPON” IN EUROPE AND SERBIA  104 

decriminalization of defamation20 and Resolution 1577 Towards 
decriminalization of defamation.21 In its Recommendation, PACE “urges 
the Committee of Ministers to instruct the competent intergovernmental 
committee, the Steering Committee on the Media and New Communication 
Services (CDMC) to prepare. . .a draft recommendation to member states 
laying down detailed rules on defamation with a view to eradicating abusive 
recourse to criminal proceedings.”22 In the Resolution, there are several 
layers of requests sent to the member states:  that the anti-defamation laws 
are applied with great caution, with the avoidance of criminal 
responsibility,23 that the statements made in the public interest, even if not 
accurate, “should not be punishable provided that they were made without 
knowledge of their inaccuracy, without intention to cause harm and that 
their truthfulness was checked with proper diligence.”24 Further on, the 
Resolution condemns the misuse of defamation by public authority in order 
to hush the media or provoke self-censorship,25 as well as abolish the prison 
sentences for defamation.26 Finally, the PACE is aware “that abuse of 
freedom of expression can be dangerous, as history shows. As recently 
acknowledged in a framework decision applicable to member countries of 
the European Union, it must be possible to prosecute those who incite 
violence, promote negationism or racial hatred, conduct inimical to the 
values of pluralism, tolerance and open-mindedness which the Council of 
Europe and the European Convention on Human Rights promote.”27 

The next important document is the Declaration of the Committee of 
Ministers on the Desirability of International Standards dealing with Forum 
Shopping in respect to Defamation, “Libel Tourism,” to Ensure Freedom of 
Expression, adopted on July 4, 2012.28 “Libel Tourism” is “a form of 
“forum shopping” when a complainant files a complaint with the court 
thought most likely to provide a favourable judgment (including in default 
cases) and where it is easy to sue. In some cases, a jurisdiction is chosen by 

                                                        
20. EUR. PARL. ASS. Recommendation 1814 Towards Decriminalization of Defamation,  

34th Sitting, Doc. No. 11305 (2007). 
21. EUR. PARL. ASS. Res. 1577 Towards Decriminalization of Defamation, 34th Sitting, Doc. 

No. 11305 (2007). 
22. Eur. Parl. Ass., Recommendation 1814 Towards Decriminalization of Defamation, Doc. 

No. 11305 (2007). 

23. EUR. PARL. ASS. Res. 1577  art. 6, supra, note 21. 
24. Id. art. 7. 
25. Id. art. 8. 
26. Id. art. 11 & 13. 
27. EUR. PARL. ASS. Res. 1577  art. 15, supra, note 18.2 (20). 

28. COMM. OF MINISTERS, Declaration on the Desirability of International Standards 
Dealing with Forum Shopping in Respect of Defamation, “Libel Tourism”, to Ensure Freedom of 
Expression, 1147th Meeting (July 4, 2012). 



105 J.  INT’L MEDIA & ENTERTAINMENT LAW  VOL. 8, NO. 2 

 

a complainant because the legal fees of the applicant are contingent on the 
outcome (“no win, no fee”) and/or because the mere cost of the procedure 
could have a dissuasive effect on the defendant. The risk of forum shopping 
in cases of defamation has been exacerbated as a consequence of increased 
globalisation and the persistent accessibility of content and archives on the 
Internet.”29 The countries are expected to reform their media legislation and 
offer better protection to freedom of expression in balancing between this 
freedom and right to reputation of others.  

B.European Union 

The Audio-visual Media Services Directive30 dominantly regulates the 
audio-visual sector in the European Union. It does not deal with defamation 
nor offer any legal remedies.31 Instead, it recommends to “any natural or 
legal person, regardless of nationality, whose legitimate interests, in 
particular reputation and good name, have been damaged by an assertion of 
incorrect facts in a television programme must have a right of reply or 
equivalent remedies.”32 One of the most important characteristics of the 
right of reply – its urgent matter – is very well defined through the 
AVMSD, by obliging member states to make sure that the right of reply “is 
not hindered by the imposition of unreasonable terms and conditions.33 The 
Directive also recognizes the importance that the reply is “transmitted 
within a reasonable time,”34 as a very essential condition, following the 
valid request and “at a time and in a manner appropriate to the broadcast to 
which the request refers.”35 Furthermore, the Directive does not distinguish 
among broadcasters, stating that the right of reply and rules on equivalent 
remedies have to apply to all broadcasters.36 Member States of the 
European Union have the obligation to incorporate the relevant procedures 
establishing the right of reply or the equivalent remedies and their adequate 
exercising in their national legislation, ensuring the permission for 
satisfactory duration of the right of reply for any natural or legal person 
residing or being established in another Member State.37 The request for 

                                                        
29. Id.  

30. Council Directive 2010/13, 2010 O.J. (L 95) (EU). 

31. “Without prejudice to other provisions adopted by the Member States under civil, 
administrative or criminal law,” Id., art. 28.  

32. Id., art. 18. 

33. Id., art. 28. 

34. Id.   

35. Id.  

36. Id., art. 23.  

37. Id., art. 23.  



DEFAMATION AS A “WEAPON” IN EUROPE AND SERBIA  106 

exercising of the right of reply may be rejected only when a reply is not 
justified,38 or is not in accordance with the civil, administrative or criminal 
laws of the Member States, or when it could possibly indicate a punishable 
act, cause the broadcaster to be liable to civil law proceedings or would 
disobey the public decency standards.39 Any possible dispute related to 
exercising of the right of reply or equivalent remedies will be subject to 
judicial review40.  

The AVMS Directive prescribes situations when the right of reply may 
be rejected:” if such a reply is not justified […] if it would involve a 
punishable act, would render the broadcaster liable to civil-law proceedings 
or would transgress standards of public decency.”41 

C.The Republic of Serbia 

The legal system of the Republic of Serbia is examined from both the 
media legislation point of view and the Journalist’s Code of Ethics, as a 
type of “self-regulation.” 

The Constitution of the Republic of Serbia guarantees the right to 
freedom of expression in its Article 46 and at the same time prescribes its 
restrictions, of which one of them is the “right and reputation of others.”42 

The Law on Public Information and Media (LPIM) prescribes that “It 
is not permitted to publish information that violates a person’s honour, 
reputation or piousness, or portrays a person untruly by assigning him/her 
features or characteristics that he/she does not have or denying  him/her 
features or characteristics that he/she does have, unless the interest for 
publishing information prevails over the interest of the protection of dignity 
and right to authenticity, and particularly if it does not contribute to the 
public debate on an occurrence, an event or a person that the information 
refers to.”43 At the same time, this law incorporates the standpoint of the 
European Court on human rights related to the higher level of criticism that 
public figures have to withstand: “The elected, appointed, i.e., assigned 
holder of public office shall be obliged to be subjected to the expression of 
critical opinions that pertain to the results of their performance, i.e., the 
                                                        

38. “In accordance with Paragraph 1 of Article 28, which means that the legitimate interest 
of the applicant has not been “damaged by an assertion of incorrect facts in a television 
programme.” Id., art. 28 

39. Id., art. 23 

40. Id.; see also Jelena Surčulija Milojević, The Right of Reply: A Tool for an Individual to 
Access the Media, 9 Y.B. OF THE FAC. OF POL. SCI. 225, 229-230 (2015). 

41. Council Directive 2010/13 art. 46, supra, note 30.  

42. Ustav Republike Srbije (2006) [Constitution] art. 46 (Serb.). 

43. Law on Public Information and Media art. 79, Службени гласник РС [Official Gazette 
of RS], No. 83/2014 (Serb.). 



107 J.  INT’L MEDIA & ENTERTAINMENT LAW  VOL. 8, NO. 2 

 

policy they implement, and the opinions are in relation to performing their 
function – regardless of whether they feel personally affected by the 
expression of these opinions.”44 

The Law on Electronic Media (LEM) puts the defamation in electronic 
media into the scope of the work of the Regulator, by saying that it shall 
“determine specific rules relating to programme content in relation to the 
protection of human dignity and other personal rights, protecting the rights 
of minors, prohibition of hate speech etc.”45 In addition, the LEM prescribes 
that the “Media services shall be provided in a manner that respects human 
rights and personal dignity in particular.”46And, “the Regulator shall ensure 
that all programme content respects dignity and human rights […].”47   This 
law is in line with AVMSD as it goes a step further and forbids the 
disrespect of human dignity in an audio-visual commercial 
communication.48 Finally, the Law on Public Service Broadcasting49 
prescribes that the “respect for privacy, dignity, reputation, honour, and 
other basic human rights”50 shall be in the public interest and maintained by 
the public service broadcaster through its programming. 

The independent regulatory authority, namely the Regulatory Agency 
for Electronic Media (REM), has adopted the Statute on Protection of 
Human Rights when providing media services51 where Article 26 prescribes 
that “the provider of audio-visual media service shall respect the dignity of 
a person and the right to authenticity of the person within the information 
published. In extraordinary circumstances, the provider of audio-visual 
media service may broadcast information that violates the honour, dignity 
and piousness of a person the information relates to, if the interest for the 
information to be published prevails over the protection of the dignity of 
such a person, and especially when the subject matter contributes to public 
debate.”52 

                                                        
44. Id. art. 8. 

45. Закон о електронским медијима [Law on Electronic Media] art. 22, Службени 
гласник РС [Official Gazette of RS], No. 83/2014 (Serb.). 

46. Id. art. 50. 

47. Id. 

48. Id. art. 56.  

49. Zakon o javnim medijskim servisima [Law on Broadcasting], Службени гласник РС 
[Official Gazette of RS] No. 86/2006 (Serb.). 

50. Id. art. 7. 

51. See generally о заштити људских права у области пружања медијских услуга 
[Statute on Protection of Human Rights in the Field of Media Services],  Службени гласник РС  
[Official Gazette of RS] July 16, 2015, No. 83/14 (Serb.). 

52 Article 26 of the Statute on Protection of Human Rights in providing of audio-visual 
media services, Official Gazette of the Republic of Serbia No. 55/15. 



DEFAMATION AS A “WEAPON” IN EUROPE AND SERBIA  108 

Finally, the Press Council’s work is based on monitoring the respect of 
the Journalist’s Code of Ethics and reactions to complaints. The authenticity 
of reporting is regulated in Chapter I, where in Point 2 it specifies that “it is 
the right of the media to have different editorial concepts, but it is the 
obligation of journalists and editors to make a clear distinction between the 
facts they transmit and comments, assumptions and speculations,”53 while 
in Point 5 it says that the “publishing of speculative charges, defamation, 
rumors and fabricated letters […] are incompatible with journalism.”54 “In 
cases that a journalist estimates that the publication of unverified 
information or speculation is in the public interest, he is obliged to 
emphasise clearly and unambiguously that the information is not 
confirmed.”55 Nevertheless, the journalists’ responsibilities are prescribed 
by Chapter VI, Point 1 in that “a journalist is primarily responsible to his 
readers, listeners and viewers. This responsibility must not be subordinate 
to the interests of others, particularly the interest of publishers, the 
government and other state institutions. A journalist must oppose all those 
who violate human rights or promote any kind of discrimination, hate 
speech and incitement to violence.”56 

IV. THE PROCESS OF DECRIMINALIZATION OF DEFAMATION IN EUROPE 
AND IN SERBIA 

This article focuses on the decriminalization of defamation in Europe at 
the end of the twentieth and beginning of twenty-first century.  

There is no unilateral opinion on whether defamation should be a 
criminal act or not. The ongoing legal debate includes questions about 
whether the fines for defamation should be criminal or civil, whether the 
financial fine for non-pecuniary damage should be higher or lower, etc. In 
the last two decades, the European legal system has been characterized by 
the legal battle of international organizations (e.g. the Council of Europe, 
OSCE, UN) for defamation to be decriminalized. The arguments for 
decriminalization are usually that prison is a too harsh a sentence for words 
said, but also that the criminal offences were usually used by politicians 
against journalists. In 2002, the UN Special Rapporteur on Freedom of 
Opinion and Expression, the OSCE Representative on Freedom of the 
Media and the OAS Special Rapporteur on Freedom of Expression pointed 
out in one of their Joint Declarations that “Criminal defamation is not a 
                                                        

53. Indep. Journalists’ Ass’n  of Serbia & Journalists’ Association of Serbia, SERBIAN 
JOURNALIST’S CODE OF ETHICS, 7 (4th ed. 2015). 

54. Id. 

55. Id. 

56. Id. at 23. 



109 J.  INT’L MEDIA & ENTERTAINMENT LAW  VOL. 8, NO. 2 

 

justifiable restriction on freedom of expression,” and that “all criminal 
defamation laws should be abolished and replaced, where necessary, with 
appropriate civil defamation laws.”57 

The Council of Europe and OSCE lead the decriminalization of 
defamation “movement,” but there are still many countries in Europe where 
defamation is a criminal offence. Spaic et. al. found that “out of 28 EU 
countries, 25 treat defamation as a criminal offence. Of those 25, 21 impose 
imprisonment as a sanction.”58 In Serbia, defamation was decriminalized in 
2012 by simply deleting Article 171 of the Criminal Code.  

Even the European Court on Human Rights does not have a firm 
position on that issue. In the case of Radio France and Others, the Court 
noted that “in view of the margin of appreciation left to Contracting States 
by Article 10 of the Convention, a criminal measure as a response to 
defamation cannot, as such, be considered disproportionate to the aim 
pursued.”59 This was reaffirmed in the later case of Lindon, Otchakovsky-
Laurens and July v. France.60 On the other hand, in the case of Bodrozic 
and Vujin v. Serbia, the Court found that “recourse to criminal prosecution 
against journalists for purported insults raising issues of public debate, such 
as those in the present case, should be considered proportionate only in very 
exceptional circumstances involving a most serious attack on an 
individual’s rights.”61 In civil matters, the Court measures whether an 
alternative to a fine is offered, such as right of reply, right to correction, a 
public apology or the publishing of the court decision.62 

The International Press Institute (IPI) conducted research in January 
2015 that showed that in the period of five years prior to the research, 
journalists in 15 EU countries were convicted of defamation as a criminal 
offence, either in the form of a fine or imprisonment (e.g. Bulgaria, Croatia, 
Czech Republic, Denmark, Finland, France, Germany, Greece, Hungary, 
Italy, Lithuania, Malta, Poland, Portugal and Spain).63 The same research 

                                                        
57. JOINT DECLARATIONS OF THE REPRESENTATIVES OF INTERGOVERNMENTAL BODIES TO 

PROTECT FREE MEDIA AND EXPRESSION (Ambeyi Ligabo ed. 2002). 

58. Spaic, A., et al., (2016) Decriminalization of Defamation - The Balkans Case: A 
Temporary Remedy or a Long-Term Solution?, 47 INT’L J. L., CRIME & JUST. 21 (2016). 

59. Radio France v. France, 2004-II, Eur. Ct. H.R 83,117-118. 

60. Lindon, Otchakovsky-Laurens and July v. France, 2007-IV,  Eur. Ct. H.R. 125, 159-160. 

61. Bodrozic v. Serbia, App. No. 38435/05, Eur. Ct. H.R. 1, 9 (2009.) 

62. Sloboda Izrazavanja i Kleveta [FREEDOM OF EXPRESSION AND DEFAMATION] 53-58 
(Tarlach  McGonagle, et. al, eds. 2016). 

63. See generally Scott Griffen, OUT OF BALANCE, DEFAMATION LAW IN THE EUROPEAN 
UNION: A COMPARATIVE OVERVIEW FOR JOURNALISTS, CIVIL SOCIETY AND POLICYMAKERS  
(Barbara Trionfi ed. 2015).  



DEFAMATION AS A “WEAPON” IN EUROPE AND SERBIA  110 

revealed that imprisonment as a sanction was used in EU candidate 
countries, such as Montenegro, Serbia and Turkey.64 

The situation in the OSCE region is even more “eye-opening”: in 2017, 
“three-quarters (42) of the 57 OSCE participating states maintain general 
criminal defamation laws. In the vast majority of these cases, defamation 
and/or insult carries a potential penalty of imprisonment.”65 On the other 
hand, “most non-EU member states in South East Europe have fully 
repealed general criminal provisions on defamation and insult.”66 One of the 
reasons for the withdrawal may be the strong influence of various 
international organizations in the region, namely OSCE and CoE, that have 
a clear statement that defamation should not be criminal as it may have a 
“chilling effect” on journalists.67 Politicians, who often see themselves as 
victims of defamation, usually take the position that the fines for 
defamation should be higher. In a poll conducted by Stefan Eklund, 
“Swedish MPs were asked to comment on statements that all involve 
restrictions on publishing and freedom of expression [...] 49 per cent think 
that the fines for damages for defamation are “ridiculously low” and should 
be increased substantially. The effect of increased fines would inevitably be 
more cautious journalism; important and revealing stories might not be 
written.”68 

In Serbia, Insult,69 Defamation, and Dissemination of Information on 
Personal and Family70 life were all criminal offences under Chapter 
Seventeen of the Criminal Code of the Republic of Serbia,71 dealing with 
criminal offences against honor and reputation. In 2012, the defamation 
reference was simply deleted from the Criminal Code, while insult and 
dissemination of information on personal and family life remained.  

In order to gain the opinion of media attorneys specializing in 
defamation, two interviews were conducted. One was with Mrs. Kruna 
Savovic,72 senior associate at the Zivkovic & Samardzic law office and the 
other with Mr. Dusan Stojkovic,73 partner of the Stojkovic law office.  
                                                        

64. Id.at 14.  

65. Scott Griffen, DEFAMATION AND INSULT LAWS IN THE OSCE REGION: A COMPARATIVE 
STUDY 8 (Barbara Trionfi ed. 2017).  

66. Id.at 11. 

67. Id.at 7. 

68. THE LEGACY OF PETER FORSSKAL 250 YEARS OF FREEDOM OF EXPRESSION 106 (Ulla 
Carlsson & David Goldberg eds. 2017). 

69. Кривични законик (Criminal Code), art. 170 (Serb.). 

70. Кривични законик (Criminal Code), art. 172 (Serb.). 

71. See Кривични законик (Criminal Code) (Serb.). 

72. Interview with Kruna Savovic, Senior Associate, Zivkovic & Samardzic  (Jan. 3, 2017 &  
Dec. 20, 2017). 

73. Interview with Dusan Stojkovic, Partner, Stojkovic Law Office (Dec. 20, 2017). 



111 J.  INT’L MEDIA & ENTERTAINMENT LAW  VOL. 8, NO. 2 

 

The interviews focused on Savovic’s and Stojkovic’s observations 
relating to the protection of human dignity with respect to the protection of 
a person’s reputation after the decriminalization of defamation and their 
observations. Savovic said that several years ago there were media who 
were sued by physical persons. Now, the victims of defamatory statements 
by the tabloids have become investigative journalists who critically report 
on the authorities. “In order to protect themselves from campaigns that can 
last for months, journalists are forced to press charges against tabloid 
media.”74 

One of the downsides of decriminalization of defamation, pointed out 
by Dusan Stojkovic, a founder and partner of the Stojkovic law office, was 
that the moral damage claims were very low (app. 830-125 EUR) from the 
point of view of a client and that clients often had very little material 
satisfaction for moral damage. Stojkovic claims that the media are not 
intimidated by potential claims, so that fake news with the purpose of 
sensationalism, higher circulation and other interests blossoms.75 

Another downside of the decriminalization of defamation that Savovic 
notes, is that in civil law “legal persons do not have any mechanism to 
protect their reputation anymore, as they are required to prove material 
damage, which cannot be shown in every defamatory case, while a legal 
person, under the Serbian legal system, cannot claim moral (non-pecuniary) 
damage.”76 “The courts in Serbia are firm and persistent in their 
understanding that a legal entity cannot claim compensation for moral 
damage. An injury to the reputation of a legal person does not constitute a 
legally recognized and recoverable type of non-pecuniary loss, as there can 
be no legally relevant mental suffering caused by it. Therefore, legal entities 
are not entitled to equitable compensation for moral damage.”77 However, 
Montenegro78 and Croatia79 have incorporated the right to reputation of the 
legal person in their civil legal system.  

                                                        
74. Interview with Kruna Savovic, Senior Associate, Zivkovic & Samardzic  (Jan. 3, 2017 &  

Dec. 20, 2017). 

75. Interview with Dusan Stojkovic, Partner, Stojkovic Law Office (Dec. 20, 2017). 

76. Interview with Kruna Savovic, Senior Associate, Zivkovic & Samardzic  (Jan. 3, 2017 &  
Dec. 20, 2017). 

77. See Marija Karanikić Mirić, Non-Pecuniary Loss in Serbian Tort Law: Time for a 
Change in Paradigm?, 2 SEEEU CLUSTER OF EXCELLENCE IN EUR. & INT’L L. SERIES PAPERS 
25 (2016). 

78. Zakon o obligacionim odnosima [L. on Obligations] arts. 149, 151 & 207, Službeni List 
CG [Official Gazette of Montenegro] Aug. 7, 2008, No. 47/2008. 

79. See Aldo Radolovic, Pravo osobnosti u novom Zakonu o obveznim odnosima [Right on 
Personality in the New Law on Obligations], 27 ZBORNIK PRAVNOG FAKULTETA SVEUČILIŠTA U 
RIJECI (Zb. Prav. Fak. Sveuč. Rij.) 129 (2006). 



DEFAMATION AS A “WEAPON” IN EUROPE AND SERBIA  112 

V. CASE STUDIES: DEFAMATION 

 A. The Defamatory Cases against Serbia at the European Court of 
Human Rights 

Although these are “regular” defamatory cases and not “weaponized 
defamation,” they provide a context for understanding the way national 
courts decide defamatory matters. It is often opposite from the ECHR case 
law in defamatory cases, especially when public figures are involved. This 
article presents three of the six80 cases in which ECHR found that Serbia 
had violated someone’s freedom of expression, due to the respect of right to 
honor and reputation of others, as prescribed by Article 10 (2).   

Local courts, especially the lower ones, had tended to decide that “the 
honour, reputation and dignity of ... [a public person]... had more 
significance than the honour, reputation and dignity of an ordinary 
citizen.”81 This was stated by the Municipal Court and is the first case of a 
Serbian citizen taken to ECHR on the occasion of a breach of Article 10 (2) 
in infringing the right to honor and the reputation of others.82 However, “the 
Court notes that […] the target of the applicant's criticism was the mayor, 
himself a public figure, and the word “sumanuto” (“insane”) was obviously 
not used to describe the latter's mental state but rather to explain the manner 
in which he had allegedly been spending the money of the local taxpayers. 
[…] Although the applicant was unable to prove before the domestic courts 
that his other claims were true, even assuming that they were all statements 
of fact and, as such, susceptible to proof, he clearly had some reason to 
believe that the mayor might have been involved in criminal activity and, 
also, that his tenure was unlawful […]. In any event, although the 
applicant's article contained some strong language, it was not a gratuitous 
personal attack and focused on issues of public interest rather than the 
mayor's private life, which transpired from the article's content, its overall 
tone as well as the context. […] Finally, the reasoning of the criminal and 
civil courts, in ruling against the applicant, was thus “relevant” when they 
held that the reputation of the mayor had been affected.83 Finally, in view of 
the above and especially bearing in mind the seriousness of the criminal 
sanctions involved, as well as the domestic courts' dubious reasoning to the 

                                                        
80. These cases were selected from the HUDOC database, based on the criteria on cases 

from Serbia, related to Article 2, restriction of freedom of expression because of the respect of 
right to honor and reputation of others. Eur. Ct. of Hum. Rts., HUDOC, https://hudoc.echr.coe.int/ 
(last visited Jan. 15, 2019).   

81. Lepojic v. Serbia, App. No. 13909/05 Eur. Ct. H.R. art. 16 (2008).  

82. Id. 

83. Id. art. 77. 



113 J.  INT’L MEDIA & ENTERTAINMENT LAW  VOL. 8, NO. 2 

 

effect that the honor, reputation and dignity of the Mayor “had more 
significance than ... [the honor, reputation and dignity] ... of an ordinary 
citizen”84 the ECHR found here that the interference was not necessary in a 
democratic society thus that there was a violation of Article 10 of the 
ECHR.  
In the second case, after historian, J.P., was a guest on a Novi Sad television show, 
expressing controversial statements towards national minorities in the autonomous 
province Vojvodina, such as that “Slovaks, Romanians and above all Hungarians in 
Vojvodina were colonists,”85... that “there are no Croats in Vojvodina, whereas the 
Hungarians are mainly Slavs because they have ‘such nice Slavic faces’,” his 
public appearance provoked the applicant, the journalists of the newspaper 
Kikindske, to write an article “The Floor is Given to the Fascist, J.P.” The 
Zrenjanin Municipal Court, had ruled “that describing someone as a ‘fascist’ was 
offensive, given the historical connotations of that expression, representing tragedy 
and evil.”86 “The court fined the applicant 15,000 Serbian dinars (RSD), or 
approximately €162, and ordered him to pay J.P. another RSD 20,700 
(approximately €225) to cover the costs of the proceedings.”87 In addition, J.P. had 
initiated a civil procedure where he had filed “a civil claim for compensation for 
non-pecuniary damage – and that the domestic courts ordered the applicant to pay 
him compensation in the sum of RSD 50,000 (approximately €540).”88 However, 
ECHR noted when it heard the case that “the applicant’s statements must be seen in 
context. The applicant had reacted to certain controversial statements made by J.P. 
on public television concerning the existence and the history of national minorities 
in Vojvodina, a multi-ethnic region, 35% of whose population was non-Serbian, 
according to the 2002 census. This large minority was made up mostly of 
Hungarians, but also of Slovaks, Croats and others.”89 Responding to the 
Government’s claims that J.P. was not a public figure, but a historian, the Court 
stated that “even private individuals lay themselves open to public scrutiny when 
they enter the arena of public debate”90and therefore J.P. “must have been aware 
that he might be exposed to harsh criticism by a large audience” and where he 
should show “a greater degree of tolerance in this context.”91 

In the third case of Bodrozic and Vujin v. Serbia,92 one of the 
applicants (Bodrozic) was a journalist at Kikindske, a local newspaper in 
Vojvodina, while the second applicant was the editor of the page 
“Amusement,” publishing anagrams, jokes, a crossword and a horoscope. 
Bodrozic wrote “an article criticizing several criminal convictions he and 
                                                        

84. Id. art. 78.  

85. See Bodrožić v. Serbia, App. No. 32550/05 Eur. Ct. H.R. art. 7(2009).  

86. Id. art. 17. 

87. Id. art.16. 

88. Id. art. 20. 

89. Id. art. 52. 

90. Id. art. 54. 

91. Id. 

92. See Bodrožić and Vujin v. Serbia, App. No. 38435/05 Eur. Ct. H.R.  



DEFAMATION AS A “WEAPON” IN EUROPE AND SERBIA  114 

another journalist had incurred for defamation. The article was entitled 
‘They have not punished us much for what we are’”93 asking whether the 
judge D.K had punished them mildly and whether the lawyer S.K. had 
“deservedly ripped” them off.94 At the same time, on the “Amusement” 
page a picture of a blonde woman in her underwear was published next to 
the text “JPICK and the manager were visited by a blonde the other day. On 
that occasion the blonde was whistled at by the workers who were not on 
strike. And she wasn’t even a lawyer...” while “on the left of the 
photograph, there was a small box containing three anagrams, the first of 
which was an anagram of S.K.’s name.”95 S.K. claimed criminal offense – 
insult and the Kikinda Municipal Court convicted the applicants of it.96 
While the Government had claimed that the lawyer (S.K.) was not a public 
figure as he was not known outside the local area, the ECHR disagreed with 
this and stated that he was known to the population of Kikinda, and the 
newspapers were also local.97 The Court did not find any “pressing social 
need” to restrict the applicant’s freedom of expression, thus finding a 
violation of Article 10 of the Convention.98 

That common thread in these three cases is that a) the applicants are 
(investigative) journalists whose freedom of expression was restricted by 
domestic courts, under criminal charges; b) the ECHR found violations of 
Article 10.99  In these cases, the ECHR rightly protected the right of 
journalists to criticize public figures in the interest of the public.  

In the next part, cases are reviewed in which tabloid media used 
“weaponized defamation” against public figures, along with the legal and 
self-regulatory norms that were implemented. 
 

B.  Instances of “Weaponized Defamation” in Serbia: Cedomir Cupic 
v. TV Pink 
 

                                                        
93. See Bodrožić and Vujin v. Serbia, App. No. 38435/05, art. 7 Eur. Ct. H.R. (2009). 

94. Id. 

95. Id. art. 8. 

96. Id. art. 9-10.  

97. Id. art. 25.  

98. Id. art. 43.  

99. By December 30, 2017, Serbia had lost six cases in Strasbourg based on the claim of 
protection of the rights of others, as a permissible restriction of Article 10 (2).  See Bodrozic v. 
Serbia, App. No. 32550/05 Eur. Ct. H.R. (2009);  Bodrozic and Vujin v. Serbia, App. No. 
38435/05 Eur. Ct. H.R. (2009);  Filipovic v. Serbia, App. No. 2793/05 Eur. Ct. H.R. (2007);  
Lepojic v. Serbia, App No. 13909/05 Eur. Ct. H.R. (2006);  Stojanovic v. Croatia, App. No. 
23160/09 Eur. Ct. H.R. (2013);  Tesic v. Serbia, App. No. 50591/12 Eur. Ct. H.R. (2014). 



115 J.  INT’L MEDIA & ENTERTAINMENT LAW  VOL. 8, NO. 2 

 

One of the very first instances of “weaponized defamation” in Serbia 
involved Cedomir Cupic,100 a professor at the faculty of Political Sciences 
and member of the Anticorruption body at the time he was attacked by 
Zeljko Mitrovic, the owner and editor-in-chief of TV Pink. It is also 
relevant to mention that Cupic had been a member of the OTPOR 
movement,101 heavily involved in fighting for democratic change in Serbia 
during the 1990s, while Mitrovic was then a member of the political party 
“JUL”102 led by Mirjana Markovic, the wife of the former president of 
Serbia, Slobodan Milosevic. After the appointment of Cupic to the 
Anticorruption body, he stated in interviews that the first priority should be 
the Lustration Law, as well as taking down illegally built buildings in 
Belgrade, some of which belonging to ordinary citizens had been brought 
down, while those of the wealthy Karic family103 and of TV Pink were 
never mentioned or touched.104 For these reasons, Cupic named those 
buildings as examples of selective implementation of the law, in an 
unauthorized interview given to the newspaper “Gradjanski list” (Citizens’ 
Newspaper).105 On February 16-17, 2002, the newspapers published an 
interview with him under the title “Illegal construction of TV Pink and 
palaces of Karic family should be destroyed as an example to citizens.”106 
The main evening news of the public service broadcaster RTS transmitted 
extracts from the interview, with a picture of the TV Pink building, shots of 
a meeting of the Minister of Culture with Mitrovic, the owner of TV Pink, 
as well as the fences outside the Karic palaces.107 

The same evening, TV Pink broadcast a very personal open letter 
written by Mitrovic to Cupic in which he strongly condemned the 
allegations that the TV Pink building was illegal and accused Cupic of 

                                                        
100. Cupic, in his book, presents a precise chronological archive of all events, broadcasting, 

publishing, etc that were related to the media campaign TV Pink held against him, as well as the 
newspaper articles of support by various groups and individuals and copies of court decisions. See 
Cedomir Cupic, Medijska etika i medijski linč [MEDIA ETHICS AND MEDIA LYNCH] 83-360 
(2010). 

101. For information regarding the OTPOR movement see Lester Kurtz, Otpor and the 
Struggle for Democracy in Serbia 1998-2000, INT’L. CTR. ON NONVIOLENT CONFLICT (Feb. 
2010), https://www.nonviolent-conflict.org/otpor-and-the-struggle-for-democracy-in-serbia-1998-
2000. 

102. See Jelena Grujic, Zeljko Mitrovic – owner of RTV Pink, VREME BR 582 (Feb. 28, 
2002), http://www.vreme.com/cms/view.php?id=308803 (last visited Jan. 15, 2019). 

103. A wealthy family in Serbia See Net Worth Leaks, NETWORTHLEAKS.COM, 
https://www.networthleaks.com/bogoljub-karic (last visited Jan. 16, 2019).   

104. Cupic, supra note 100, at 91. 
105. Id.at 92. 
106. Id. at 92. 

107. Id. at 94. 



DEFAMATION AS A “WEAPON” IN EUROPE AND SERBIA  116 

being “in a destructive mode” regarding the TV Pink building. The open 
letter was read almost every hour for 26 hours108 and Cupic received 
numerous calls from worried friends and colleagues. Afterwards, the 
Anticorruption Council responded on February 22, 2002,109 stating that 
“every citizen has a right to freely and publicly express themselves about 
issues of general interest.” Cupic had used that right, they added. Further, 
the Council called on TV Pink to “stop abusing its media power for a 
personal clash with Professor Cupic”110 and to stop its media attacks. The 
Anticorruption Council reaction triggered even stronger response from 
Zeljko Mitrovic, so he wrote a new open letter that was read as the first 
news (lasting six minutes) every hour on TV Pink from February 23-24, 
2002. In that letter, many issues were raised related to the honor and 
reputation of Cupic (whether he was fulfilling the conditions to become an 
associate professor, his income, housing) as though “offering material 
evidence” of Cupic’s corruption.111 That letter triggered responses from the 
academic community, various associations, students and professors in 
independent media,112 public figures,113 journalists114and private citizens.115 
Cupic filed a complaint against Mitrovic for defamation, which was at that 
time a criminal offence, on April 11, 2002.116 On December 6, 2004, in an 
oral hearing the Court decided that Mitrovic was guilty of insult.117 Later, 
on June 8, 2005, the court delivered a written decision118 in which it held 
the criminal offence was an “Insult” and prescribed the fine. After appeals 
filed by both sides,119 the District court rejected both complaints and 
affirmed the Decision of the Second Basic Court in Belgrade K. No. 851/02 
from December 6, 2004 that the appealer Mitrovic Zeljko was found guilty 
of the criminal act of insult under Article 93, Para 2 and was fined 30,000 
RSD, in addition to covering court expenses.120 
                                                        

108. Id. at 98-100. 

109. Id at 103-104. 

110. Id. 

111. Cupic, supra note 100, at 105-107. 

112. Id. at 127-135. 

113. Id. at 137-150. 

114. Id. at 150-168. 

115. Id. at 169-174. 

116. Id. at 183. 
117. Id. at 212.  
118. Presudu [Decision], XI K. No. 851/02 Drugi osnovni sud u Beogradu [District Ct. in 

Belgrade] (2005) (Serb.); see also Cupic, supra note 100, at 215-231.  

119. Zalba Privatnog Tuzioca [Appeal from a Private Prosecutor], XI K. No. 851/02 Drugom 
Opstinkskom Sudu u Beogradu [Second District Ct. in Belgrade] (2002) (Serb.) (complaint); see 
also Cupic, supra note 100, at 232-241.  

120. Пресудч [Judgement], Kz. No. 2274/2005 Drugom Opstinkskom Sudu u Beogradu 
[Second District Ct. in Belgrade] (Serb.). 



117 J.  INT’L MEDIA & ENTERTAINMENT LAW  VOL. 8, NO. 2 

 

This case marks the beginnings of the open letters written by Zeljko 
Mitrovic under the same scenario: open letters were read hour by hour, day 
by day on his television station.  

 C. Dragan Djilas v. TV Pink  

On June 19, 2013, then-mayor of Belgrade Dragan Djilas filed a 
complaint to the then-Republican Broadcasting Agency121 related to the 
content of TV Pink’s informative program. In the complaint, Djilas stated 
that “TV Pink was, contrary to professional standards, using a national 
frequency for personal battles.” The broadcaster declared that the complaint 
was untrue overall and unfounded, without stating which parts of the 
complaint were not true. The broadcaster also declared that Dragan Djilas 
had been given the opportunity to present his arguments, but had declined 
the offer.122   

On August 7, 2013, the Agency issued a warning to the broadcaster, 
Pink International Company, (TV Pink) based on TV Pink’s abuse of a 
national frequency on several occasions, one of which was the filed 
complaint by Dragan Djilas and two others that the Agency enacted “ex 
officio.”123 

The first warning stated that the editor-in-chief of TV Pink had run 
“illegitimate broadcasts of unilateral attacks on the personality of and led a 
long-lasting campaign” against Dragan Djilas for 8 days (between June 11- 
25, 2013).124 The open letter had been written by Zeljko Mitrovic, owner 
and editor-in-chief and had been read by a speaker during the “National 
News” program several times each day. The letter was between three and 
four minutes long and there was no information about any response by the 
other side (Mr. Djilas’s). The letters were written in a very defamatory way, 
accusing the mayor of being involved in many possibly corrupt 
transactions, without offering proof of that, such as that the mayor had 
stolen from other citizens, including his wife and children and abused 
public funds.125 

The next warning concerned a letter written by Mitrovic and addressed 
to Veselin Simonovic, then-editor of Blic newspaper, regarding his so-
                                                        

121. The organization is now referred to as The Regulatory Agency for Electronic Media. 
See REGULATORY AGENCY FOR ELECTRONIC MEDIA, http://www.rirm.org/en/rem-regulatory-
authority-of-electronic-media-2/ (last visited Jan. 16, 2019).  

122. Решење [Decision], Републичкe агенцијe за радиодифузиe [Republican Broadcasting 
Agency] 7, 12-13.   

123. Id.at 12-13.   
124. Id. at 1-3.   

125. Id. at 9-10. 



DEFAMATION AS A “WEAPON” IN EUROPE AND SERBIA  118 

called relationship with Dragan Djilas. It was read over the period of July 
23-26, 2013, repeating the strategies of a long-lasting campaign. Mitrovic 
asked Simonovic why he “neighed like a horse” instead of speaking the 
truth about Djilas, also citing an alleged Facebook group that called upon 
Blic newspapers to change its name to “Smelly papers” (“Smrdljive 
novine”).126 

The third warning came after strong protest by the Independent 
Journalist’s Association of Serbia (IJAS), where IJAS called on the 
Regulator to respond to the campaign run by TV Pink and its misuse of the 
national frequency by insulting Simonovic, editor of the Blic newspaper.127 
Mitrovic’s third campaign, this time against IJAS had started on July 25, 
2013. In this case, the TV Pink news speaker read a new open letter of an 
offensive nature from Mitrovic, this time referring to IJAS, which was 
followed by a picture on the screen in which Simonovic was drawn as a 
horse with a sign around its neck with the name “Blic” on it, while Dragan 
Djilas was riding the horse, surrounded by lots of money.128 

The Regulator found that the Code of Conduct for Broadcasters was 
breached in all three cases of the long-lasting campaigns against Mayor, the 
editor of Blic newspapers and IJAS. In its conclusions, the agency found 
breaches of provisions on impartiality of reporting129 and on the right to 
hear the other side,130 while in the third case where TV Pink broadcasted an 
open letter to IJAS, the REM found the use of extremist and defamatory 

                                                        
126 Id. at 11. 
127. Id. at 10-11.  

128. Id. at 12. 

129. “Impartiality: Broadcasters have a right to their own editorial policy, with respect to 
minimal lack of bias in reporting. Minimal fairness means that broadcasters should identify a clear 
difference between facts and someone’s attitude, opinion or comment. The broadcaster needs to 
make sure that personal belief and opinion and that of the journalists cannot influence the choice 
of a topic or the way it is presented in any discriminatory way. It is not permitted to manipulate 
with statements, press releases… with the aim to change an original meaning […]. This 
instruction does not refer to the classical editing of a picture or a tone, but to the manipulation of a 
picture, tone and content that twists the basic meaning of the report,” See ОПШТЕ 
ОБАВЕЗУЈУЋЕ УПУТСТВО ОПОНАШАЊУ ЕМИТЕРА (КОДЕКС ПОНАШАЊА 
ЕМИТЕРА) [General Binding Instruction on the Behavior of Broadcasters (Code of Conduct for 
Broadcasters)], Републичке радиодифузне агенције [REGULATORY AGENCY FOR ELECTRONIC 
MEDIA] art. 2.3, http://rem.rs/uploads/files/Obavezujuca_uputstva/3951-Opste-obavezujuca-
upustva-rra.pdf. 

130. “The right to hear the other side: When reporting on debates that include conflict of any 
kind, the broadcaster is obliged to offer the opportunity to all parties to participate in a debate in 
an equal way. It is not permitted to launch unilateral attacks on a personality nor run long-lasting 
or repeated campaigns against persons, groups or institutions without any new, relevant details, 
that would justify long or repeated reporting on the same phenomenon, event, institution or 
person.” Id. art. 2.8. 



119 J.  INT’L MEDIA & ENTERTAINMENT LAW  VOL. 8, NO. 2 

 

speech131 and issued a further warning (upozorenje) to TV Pink.132 The 
warning was issued (as a higher measure) and took into consideration that 
on October 29, 2009, the first notice (opomena)  had been sent to TV Pink 
for breach of the Broadcasting law133 so the higher measure could be 
applied on them this time. In addition, TV Pink was made to broadcast the 
REM Decision on its program.134 In its final decision,135 the Broadcasting 
Agency had also concluded that it was “legitimate to criticize someone’s 
work especially if that person was working in the public interest (as a 
mayor does). The Agency stressed that the duty of journalists is to criticize 
public figures, but in a serious way, while long-lasting campaigns against 
persons, without allowing them to participate in the debate, was not 
permitted.136 

The mayor of Belgrade was dismissed from his position on September 
24, 2013, which may indicate that the campaign helped his opponents meet 
their goal.137 

 D. Sreten Ugricic v. Pres newspapers 

On January 11, 2012, Andrej Nikolaidis138 published an article on the 
“Analitika” web site titled “What is Left of Greater Serbia” (“Šta je ostalo 
od velike Srbije?)139  where he called the 20th year celebration of Republika 
Srpska “a celebration of what was created from the crimes committed at the 

                                                        
131. “Extremism and Defamatory Speech: Broadcasters shall suppress extremism and insult 

in their program, either in the speech of the host of the program or the expression of the guests.” 
Id. art. 10.2.  

132. Id.  

133. Решење [Decision], Републичкe агенцијe за радиодифузиe [Republican Broadcasting 
Agency], supra note 122 at 22.  

134. Id. 

135. Id. at 1.  

136. Id. at 19.  

137. Ever since the Democratic party lost the national elections, the current ruling 
(Progressive Party of Serbia – SNS) had also tried to win elections in the capital, Belgrade. After a 
long-lasting campaign in various media, of which the case of TV Pink is presented here, the 
mayor was discharged from office. See Councilors Vote to Remove Belgrade Mayor From Office, 
B92 (Sept. 24, 2013, 4:56 PM), 
https://www.b92.net/eng/news/politics.php?yyyy=2013&mm=09&dd=24&nav_id=87773. 

138. Nemanja Cabric, Serbia Library Chief Purged for ‘Backing Terrorism, BALKAN 
INSIGHT, (Jan. 23, 2012), http://www.balkaninsight.com/en/article/analysis. 

139. Iva Martinovic, Medijska hajka na Nikolaidisa u Srbiji [Media hue (hajka) of Nikolaidis 
in Serbia], RADIO SLOBODNA EVROPA [RADIO FREE EUROPE], (Jan. 18, 2012) 
https://www.slobodnaevropa.org/a/beograd_uputio_demars_podgorici_zbog_nikolaidisa/2445572
7.html (last accessed on Jan. 16, 2019). 



DEFAMATION AS A “WEAPON” IN EUROPE AND SERBIA  120 

Hague Tribunal”140 and continued that "it would have been a civilized step 
forward if the dynamite and rifles, previously brought into the room 
“Borik,”141 were used there.”142 This column triggered a huge debate in both 
Serbia and Montenegro about whether the article was a real call for a breach 
of national security or whether it was just the writer’s opinion. As 
Nikolaidis was, at the time, the advisor to the president of the Montenegrin 
Parliament, the Government of Serbia filed a diplomatic protest note to the 
Ministry of Foreign Affairs of Montenegro.143 The diplomatic conflict and 
public attack on Nikolaidis, triggered the Forum of Writers of Serbia to file 
a petition in which the freedom of expression of Nikolaidis was 
supported.144 The petition was publicly announced and one of those who 
signed it was Sreten Ugricic, Manager of the National Library of Serbia.  

Ugricic’s signature of the petition generated wide national interest and 
a new media outcry. One of the titles was “The Manager of the National 
Library of Serbia has supported the assassination of Tadic,”145 published by 
the newspaper Press146 on February 19, 2012 in both its print and internet 
edition. Ugricic had filed a complaint to the Press Council claiming that he 
had clarified to journalists that all of his answers were to be published 
“without any shortages or interventions, including the statement that, of 
course, he did not support any anti-Serbian viewpoints, which unfortunately 
was not published.“147 On behalf of the newspapers, the response was sent 
by Veljko Lalic, editor of Press and Branko Miljus, the director general of 
the Press Publishing Group. Lalic, in his response, stated that he had not 
implicated by name that Ugricic was a terrorist, adding that the manager of 
the National Library should “promote Ivo Andric148 and Njegos149 and not 
                                                        

140. See International Criminal Tribunal for the Former Yugoslavia 1993-2017, UNITED 
NATIONS INTERNATIONAL RESIDUAL MECHANISM FOR CRIMINAL TRIBUNALS, 
http://www.icty.org (last accessed on Jan. 16, 2019). 

141. The hall where the celebration was held.  

142. Id. 

143. Beta, Demarš Srbije zbog Nikolaidisa [Serbia Protests Because Of Nikolaidis], B92 (Jan.18, 
2012, 1:36 PM), 
https://www.b92.net/info/vesti/index.php?yyyy=2012&mm=01&dd=18&nav_category=167&nav
_id=574826. 

144. Proglas javnosti [Public Proclamation], PESCANIK (Jan. 17, 2012), 
http://pescanik.net/proglas-javnosti. 

145. President of the Republic of Serbia at the time of publication. The article is no longer 
available for scholarly review. See Tanjug, National Library Director Supports Terror, B92 (Jan. 
19, 2012, 7:14 PM), 
https://www.b92.net/eng/news/politics.php?yyyy=2012&mm=01&dd=19&nav_id=78367. 

146. Id.  

147. Сретен Угричић против дневног листа „Прес” [Sreten Ugricic v Daily Newspapers 
“Pres”], Савету за штампу [Press Council], 1 (2012) (Serb.). 

148. Id. at 2.  

149. Id.  



121 J.  INT’L MEDIA & ENTERTAINMENT LAW  VOL. 8, NO. 2 

 

Andrej Nikolaidis,”150 who calls upon the assassination of the highest public 
figures.151 Branko Miljus, in his response, said that Press found “their 
professional obligation to be to inform the public about the activities of 
both the governments of Serbia and of Montenegro, as well as of their state 
servants, as related to the text of Andrej Nikolaidic. He stressed that the title 
itself was supposed to provoke the responsibility of state servants (in which 
it succeeded), and to lead to the dismissal of the manager of the National 
Library of Serbia, which also happened in the end.”152 The Press Council 
reached its decision on Ugricic’s complaint anonymously, stating that the 
newspaper Press had breached the Journalists’ Code of Ethics, Chapter I, 
point 2 and Chapter II, point 1 that prescribe that there should be “the clear 
distinction between the facts they transmit and comments, assumptions and 
speculations”153 and that the “title of the text must not be in contradiction 
with the essence of the text.“154 The Commission for Appeals found that the 
title which stated that Ugricic supported the assassination of the president, 
without mentioning the assassination in the text itself, had “breached the 
cornerstone of the Code of Ethics that refers to truth in reporting“155 and 
obliged the newspaper Press to publish that decision.  

On January 20, 2017, Ugricic was dismissed from the position of 
manager of the National Library of Serbia, in an urgent Government session 
(held by phone), as initiated by the Minister of Interior and Minister of 
Culture.156 The Forum of Writers reacted again with a public petition that 
was signed by more than a thousand people (writers, artists, university 
professors and others) in less than 24 hours,157 asking the government to 

                                                        
150. Id.  

151. Сретен Угричић против дневног листа „Прес” [Sreten Ugricic v Daily Newspapers 
“Pres”], Одговор Вељка Лалића, главног уредника Преса [Response of Veljko Lalic], Савету 
за штампу [Press Council], 1, 2 (2012) (Serb.). 

152. Сретен Угричић против дневног листа „Прес” [Sreten Ugricic v Daily Newspapers 
“Pres”], Одговор Бранка Миљуша, генералног директора „Press Publishing Group” [Response 
of Branko Milijus], Савету за штампу [Press Council], 1, 3 (2012) (Serb.). 

153. Сретен Угричић против дневног листа „Прес” [Sreten Ugricic v Daily Newspapers 
“Pres”], ОДЛУКУ [Decision], Савету за штампу [Press Council], 1, 4 (2012) (Serb.). 

154. Id.  

155. Id. at 5.  

156. Smenjen Sreten Ugričić [Smenjen Sreten was Replaced], PEŠČANIK.NET (Jan. 21, 2012), 
https://pescanik.net/smenjen-sreten-ugricic/; Smenjen Sreten Ugričić: Beograd – Sreten Ugričić je 
smenjen s mesta upravnika Narodne biblioteke Srbije na telefonskoj sednici Vlade Srbije, saznaje 
B92, [Sreten Ugričić was Replaced Belgrade - Sreten Ugricic was removed from the headquarters 
of the head of the National Library of Serbia on a phone session of the Government of Serbia] 
B92 (Jan. 20, 2012), 
https://www.b92.net/info/vesti/index.php?yyyy=2012&mm=01&dd=20&nav_id=575568 (Serb.). 

157. Forum of Writers, 1001 signatures of the Petition, PESCANIK (Jan. 24, 2012), 
http://pescanik.net/potpisite-peticiju. 



DEFAMATION AS A “WEAPON” IN EUROPE AND SERBIA  122 

withdraw the dismissal on the grounds that the Constitution prescribes that 
“no one can bear consequences for signing a petition, unless a criminal act 
is committed from that.”158 The Petition was calling the Constitutional court 
to react. However, that call did not have any impact on the final government 
decision. 

The Ugricic case triggered a great deal of public debate among Serbian 
intellectuals and has raised to a higher level the examination of permissible 
restrictions to freedom of expression. Two law professors, Vesna Rakic-
Vodinelic and Zoran Ivosevic, both human rights activists, have used this 
case to exchange their views in the weekly magazine Vreme.159 The subject 
of the debate were two issues: whether Ugricic had a right to freedom of 
expression as a writer, even while serving public office; and whether he 
should have freedom of expression even if others disagree with him. 

First, Ivosevic160 explained that Sreten Ugricic had been a public 
figure, and not a public servant, as the government of the Republic of 
Serbia had appointed him to that higher position. Ivosevic pointed out that 
the differentiation was important as “public figures are less protected in the 
media.“161 He added that the narrowing of freedom of expression of public 
figures is prescribed by the Law on Public Information, the Journalistic 
Code of Ethics and many European media standards, including ECHR 
decisions. “Another aspect of the importance of the public function that 
Sreten Ugricic had, was that Ugricic, from the moment he was appointed 
manager of the National Library, “could not divide into writer and public 
figure as his integrated body was exposed to the public.”162 

Rakic-Vodinelic responded in the next issue of Vreme asking “whether 
it is accurate that within the legal system a public figure cannot be divided 
personality to ’public’ and ’professional’?”163 Rakic-Vodinelic recalled the 
Wille v. Liechtensten case.164 She asserted that in the Ugricic case the court 
could apply the same standard – that he had a right to freedom of 

                                                        
158. Forum Pisaca, Zahtev Foruma pisaca [The Writers Forum Request], PEŠČANIK.NET  

(Jan. 23, 2012) (quoting CONSTITUTION OF THE REPUBLIC OF SERBIA Sept. 29, 2006, art. 56, ¶ 3),  
https://pescanik.net/zahtev-foruma-pisaca. 

159. See ZORAN IVOŠEVIĆ, PRAVNI(ČKI) POGLED NA SLUČAJ UGRIČIĆ, Vreme (Feb. 2, 
2012), https://www.vreme.com/cms/view.php?id=1032828; Vesna Rakić-Vodinelić, Još jedan 
pravnički pogled – “Slučaj Ugričić,” VREME (Feb. 9, 2012), 
https://www.vreme.com/cms/view.php?id=1034169. 

160. Former Supreme Court Judge. 

161. IVOŠEVIĆ, supra note 159. 

162. Id.  

163. Rakić-Vodinelić, supra note 159. 

164. Wille v. Liechtenstein,  1999-VII  Eur. Ct. H.R. 1. 



123 J.  INT’L MEDIA & ENTERTAINMENT LAW  VOL. 8, NO. 2 

 

expression as a writer, which is his profession, did not necessarily align 
with his public function.165  

In the following issue of Vreme, Ivosevic pointed out that he didn’t 
want to analyze the right of Ugricic to freedom of expression as a writer or 
as a public figure, but that he was questioning whether the freedom of 
expression was permissibly restricted or not. Therefore, he was dealing with 
the content of the text, considering that “whoever, through public speech, 
jeopardizes its values, is not furthering the hygiene of freedom of 
expression, but its pathology.“ Ivosevic added that “the freedom [of 
expression] cannot be more important than the right to life and health, the 
right to physical and psychological integrity, moral, national security and 
the safety of citizens.”166 Finally, his standpoint was that “whoever (ab)uses 
freedom of expression above its permissible borders is not deserving of a 
public function, whatever his profession is outside of that function. 
Therefore, Ugricic cannot, in the opinion of Ivosevic, be at the same time 
writer and public figure.”167 

In her final response in the exchange, Vesna Rakic-Vodinelic reminded 
that Ugricic was dismissed for “expressing his opinion as an individual and 
not a public figure. He had signed the Appeal of the Forum of Writers, 
which did not call for violence, but for the right of Andrej Nikolaidis to 
speak freely. Rakic-Vodinelic sees a parallel between the Wille case and the 
case of Ugricic only in so far as both Wille and Ugricic “should bear legal 
responsibility for opinions expressed publicly, not as public figures, but 
rather as professionals.”168 In her conclusion, Rakic Vodinelic reminds that 
in order to restrict someone’s freedom of expression the principles of 
legality, legitimacy, proportionality and the necessity of restriction must be 
considered and that all of these should be simultaneously fulfilled.  

 E. Veran Matic v. Informer Newspapers  

In the period from August 2014 until May 2015 the newspaper 
Informer held a long-term campaign against Veran Matic, editor of the 
Informative Programme of Broadcasting Company B92 and one of the 
minor stakeholders of that company. As a result of these negative texts, 
Matic pressed charges against the “Insajder Tim company”, its publisher, 
and Dragan Vucicevic, editor of the “independent daily newspaper 
Informer”. After its main session was held, the Higher Court in Belgrade 

                                                        
       165. Rakić-Vodinelić, supra note 159. 

166. Rakić-Vodinelić, supra note 159 at 32. 

167. Id.   

168. Id.  



DEFAMATION AS A “WEAPON” IN EUROPE AND SERBIA  124 

reached the verdict that Veran Matic’s complaint was justified and that 
Insajder and Vucicevic were obliged to pay RSD 250,000 (approximately 
€2,000) to Matic for breach of his honor and reputation.169 

In his complaint, Matic said that ever since the Informer was founded 
in 2012, he had been a target, always in a negative context. The false 
information was always presented as factual information received by an 
anonymous source. Matic stated that such writings influenced his feelings, 
resulted in the creation of certain stereotypes in the wider public about him 
that could lead to the permanent damage of his reputation due to the very 
high circulation of the Informer.170 In addition, such a negative public 
image threatened the charity, Fund B92, which depended on the high 
contributions of donors. Finally, the descriptions made Matic look as if he 
had grown rich with money earned in unsavory ways, potentially adding to 
the insecurity he and his family already faced, having had permanent police 
security since 2011.171 The following texts were the subject of Matic’s 
complaints: 

The first was published on August 4, 2014 when the Informer claimed 
that Matic intended to become the new director of the Public Service 
Broadcaster – RTS, which was a statement that came immediately after the 
sudden death of the long-time director Aleksandar Tijanic (who died of a 
heart attack). The headline read, “Hit: Matic elected himself as the boss of 
RTS,” with the subtitles, “Veran Matic uses all of his connections in the EU 
and media” and “Tijanic is turning over in his grave.” The article itself said 
that Matic was “asking his connections in the EU to lobby for his election 
and he was so sure of his new position that had already announced it to his 
colleagues.”172 Further on, the text claims that Matic had already had talks 
with then-Prime Minister Vucic “with whom he shares the same view on 
the future of public service.”173 

The second text on September 19, 2014 announced the alleged 
dismissal of Veran Matic from his position, due to the (forthcoming) 
privatization of B92. The title was “Veran fired from B92.” The text says 
that “as we have found out, Greek owners of this TV were very unsatisfied 
with the critique expressed by Matic with respect to the editorial and 
business policy of this company and they intend to make him redundant. In 
accordance to our sources, the management of the television station has 
                                                        

169. пресуду [The Verditct], 6 P.Z. Bиши суду беoграду [Higher Ct. Belgrade] 2017,  No. 
50/15, 1, 1 (Serb.). 

170. Id. at 2.  

171. Id.   

172. пресуду [The Verditct], 6 P.Z. Bиши суду беoграду [Higher Ct. Belgrade] 2017,  No. 
50/15, 1, 2-3, 10 (Serb.). 

173. Id. at 3.  



125 J.  INT’L MEDIA & ENTERTAINMENT LAW  VOL. 8, NO. 2 

 

decided to fire Matic as they believe that he has exceeded his authority. 
Matic will continue to be one of the co-owners of B92 but will have to 
receive a salary at another place.”174 

The next text published on December 2, 2014 speculated on the value 
of Matic’s share in B92, his managerial contract and his high severance pay. 
The title was “Veran has a golden parachute worth €3,100,000” with the 
subtitle “Rich Man Journalist” next to his picture, along with other 
sensationalistic titles. The purpose of the text, in Matic’s explanation, was 
“to create the inaccurate picture of him as someone who has become rich in 
a questionable way, which in one way hurts his reputation and creates 
damage, but on the other hand seriously endangers his security.”175 

On January 27, 2015 the Informer published the information that Matic 
didn’t want the position at RTS, with the title “Veran promises: I will not 
go to RTS.” Further on, under his picture a quotation states, “I won’t. I 
swear, Mom” (“Necu, mame mi”), a Serbian expression that indicates 
saying “no” when meaning “yes.”176 

On May 25, 2015 the newspaper stated that Tasovac (Minister of 
Culture at the time) had given Matic RSD 3,880,000 (approximately 
€35,000) presenting it as though Matic had received that money personally 
and not explaining that it had been given to Fund B92 as a regular tender by 
the Ministry of Culture.  

On May 27, 2015 the newspaper published a new title “How our 
money is distributed – Veran Matic’s ANEM gets RSD 9,710,00,” 
(approximately €80,000).  

In his court arguments, Veran Matic stated that “the intention of the 
Informer was to falsely present him in public, with a confirmed intention to 
create various affairs against the plaintiff that have lasted for years, and this 
was just one of them.”177 Matic added that even when the newspapers 
published his reply, it was done in a nearly invisible way or, for example, 
instead of stating that he didn’t want the position, that information was only 
communicated through comments next to his photo that said, “I won’t. I 
swear, Mom,” by which his response was neutralized and the purpose of it 
lost.178 Regarding the Association of Independent Electronic Media 
(ANEM), Matic explained that ANEM “was established in 1993 and that he 
was its first president until 2004, after which he hadn’t held any position in 

                                                        
174. Id.  

175. Id. at 4.   

176. Id, at 4, 10.  

177. Id. at 5. 

178. Id. at 5. 



DEFAMATION AS A “WEAPON” IN EUROPE AND SERBIA  126 

the organization.”179 Matic added that he had never had any intention to 
become the director of RTS, nor had he spoken to the prime minister about 
that position nor had he lost his position at B92, “even four months after the 
fake text in the Informer.”  

Informer denied that the texts published created the atmosphere of a 
lynching […] as well as that the texts seriously disturbed Matic and his 
family, friends and colleagues. Ironically, Informer used Matic’s argument 
that he had been a target from the beginning of their work to say that in its 
defense: such texts had been published since 2012, and the prosecutor 
reacted to it only on February 4, 2015.180 This statement shows that 
Informer was fully aware of its actions.181 Further on, Informer, answered 
that there was nothing controversial in those articles as they all “deal with 
events and persons about which the public has a justified interest to know 
and that part of the disputable content presents value judgments.”182  
Informer added that the text published on September 20, 2014 was an 
opinion column and not a journalistic article.183 

At the higher-level trial, the Court of Appeals stressed that, “in 
accordance with Article 10 of the European Convention on Human Rights 
and the Journalist’s Code of Ethics, the conclusion of the Supreme Court 
related to the text from September 20, 2014 (e.g. “Did you sell B92?”) […] 
for which the defendant claimed that it was an opinion column and not  
news, the Court of Appeals disagreed and found that it transmitted untrue 
information about the plaintiff, while the context in which the statements 
were made confirmed the ill intention of the journalist, as well as 
jeopardizing the plaintiff’s credibility as a public figure, a long–term 
journalist and editor, thus this text had breached the plaintiff’s mental pain 
and hurt his honor and reputation.”184 

The Court of Appeals confirmed the Higher Court Decision P. No. 
50/15 from February 2, 2017, except in the part regarding the amount of 
compensation for non-pecuniary damage. There, the defendant was required 
to pay RSD100,000  (approximately €830), while another RSD 150,000 
requested by the plaintiff and assigned by the Higher Court was denied as 

                                                        
179. Id. at 6. 

180. Id. at 6. 

181. B92, Urednik Informera izgubio sudski process protiv Matica [Informer’s Editor Lost 
the Court Procrss Against Matić], B92 (Aug. 10, 2017, 3:21 PM), 
https://www.b92.net/info/vesti/index.php?yyyy=2017&mm=08&dd=10&nav_category=12&nav_i
d=1291886 (last accessed on Jan. 16, 2019). 

182. пресуду [The Verditct], 6 P.Z. Bиши суду беoграду [Higher Ct. Belgrade] 2017,  No. 
50/15, 1, 6 (Serb.). 

183. Id. 

184. Id. at 3. 



127 J.  INT’L MEDIA & ENTERTAINMENT LAW  VOL. 8, NO. 2 

 

the Court obliged Vucicevic, in accordance to Article 120 of the Law on 
Public Information, to publish its judgment in the second next issue of the 
newspaper, at the latest, in both its print and electronic editions.185 The 
defendant was also required to pay RSD 86,000 for the costs of the civil 
trial.186 

This case is important as here the Court of Appeals acknowledged not 
only the legal norms, Article 10 of the ECtHR, the Law on Public 
Information, and the Obligation Law, but also the ethical norms of the 
Journalistic Code of Ethics, stating that “the obligation of journalists is to 
publish accurate, objective, complete information, without delay, about  
events of public importance, respecting the right of the public to know the 
truth and the basic standards of the journalist’s profession.”187 This sentence 
is of extreme importance as it acknowledges the standards of the 
journalistic profession as valuable to the final decision. Also, this was a rare 
occasion when the newspaper implemented the court order and published 
the court decision on its web site.188 

VI. CONCLUSION 

As seen, “weaponized defamation” has a tendency to seriously impact 
the defamed person’s life with a number of negative consequences: 
dismissal from a job, problems with the perception of the general public, 
the loss of the reputation of a company and finally – life threats. Although 
there is a solid legal framework on the both international and national level 
(for Serbia), the enforcement of such laws and the satisfaction of the victim 
of defamation is an issue. The question that attorney Stojkovic asked was - 
is the current financial sanction enough for tabloid media to refrain from 
defaming a person? On the other hand – is a public announcement of a lost 
court case or an apology enough satisfaction for a person who has been a 
victim of weaponized defamation? How can a person “gain back” his or her 
life that is ruined in some part and what if that is not possible at all? Ever? 
Despite the public support of “right-thinking” members of public? What if 
someone’s mental condition has been seriously damaged due to the stress 
involved? Or if he/she is recognized by a wider population and has to live 
with negative shouting on the street on a daily basis or threats via social 
                                                        

185. Id. at 8. 

186. Id. at 1-2. 

187. Id. at .4. 

188. Apelacioni Sud u Beogradu: Presuda [Court of Appeals in Belgrade: Decision], 
NEZAVISNE DNEVNE NOVINE INFORMER (Nov. 10, 2017, 1:35 PM), 
http://informer.rs/vesti/drustvo/356522/apelacioni-sud-u-beogradu-presuda (last accessed on Jan. 
16, 2019). 



DEFAMATION AS A “WEAPON” IN EUROPE AND SERBIA  128 

networks, caused by the stereotypes from the tabloid media? How can a 
decision on the breach of defamatory legislation reinstall someone’s life? 
And what if it won’t? These are questions to which there are no answers, 
yet.  

The author, as a media lawyer, is aware of all the downsides of strict 
regulation of defamation, either as a criminal offence or as civil offence 
with very high fines. Such a legal definition can have a significantly 
negative impact on the daily work of journalists and their possible self-
censorship. On the other hand, the reality is that in Europe and in Serbia 
there are no proper legal solutions for the type of weaponized defamation 
that could seriously ruin someone’s life.  

One of the solutions may be keeping the regulation of defamation 
within civil laws, but prescribing much stronger sanctions for weaponized 
defamation with safeguards to prevent abuse by public authorities against 
media freedom. This is certainly a serious challenge both for international 
organizations to offer a new model as well as for the individual countries to 
implement it.    

Until then, self-regulatory mechanisms should continue to be 
supported, such as the Press Council, although it has only moral and no 
legal powers. Still, it offers the fastest satisfaction to the victim of 
defamation by, at least, saying that (tabloid) media have breached 
professional and ethical norms. The new practice of Serbian courts to cite 
the Journalist’s Code of Ethics is also an important step forward in deciding 
media law cases, as the courts do not depend on the media’s explanation of 
the issue, but are able to conclude for themselves.  

Finally, pure satisfaction after winning a court case is not enough. 
Proper enforcement of court decisions is an important element in the fight 
against the “weapon” discussed.  
 




